În cifre, anul 2023 a însemnat pentru litoralul românesc o creștere de 30%, urmat de Delta Dunării, cu o creștere de aproape 15%. În schimb, turiștii străini ocolesc încă destinațiile turistice din România, pentru că staţiunile noastre sunt pur şi simplu necunoscute în vestul Europei, de exemplu.
Pe litoral sunt unele probleme şi cu administrarea plajelor şi închirierea lor către privaţi, de către Ministerul Mediului.
Încă nu există o ofertă coerentă pentru Dobrogea, cu excepția excursiilor de o zi în Delta Dunării, contestate de unii specialiști în protecția mediului. În rest, turiştii sunt „captivi” în destinație, cu excepția unor excursii scurte la crame locale.
O noutate în domeniu este că anul acesta s-au înființat câteva OMD-uri locale, de la care se așteaptă foarte mult, în special în atragerea de turiști străini. Asta dacă se va reuși o rezolvare corectă a relațiilor de subordonare dintre aceste entități (locale, județene, regională). Dacă nu, meciul va fi pierdut în eterna dispută meschină pentru șefie și putere.
Anul turistic 2023, în cifre
Pe litoral, majoritatea turiștilor (30%) a optat pentru unități de cazare clasificate la 3 stele, în timp ce 55% au preferat cele de 4 stele. Acestea sunt datele oferite la sfârșit de an de către Asociația Patronală RESTO Constanța, a adoua cea mai mare structură asociativă din domeniul HORECA, din România.
Tarifele hoteliere din acest an au înregistrat o creștere medie de 15-20% comparativ cu anul precedent, în linie cu indicele inflației anuale prognozate pentru sfârșitul anului. Astfel, tariful mediu pe persoană/sejur a crescut de la 1.778 lei în 2022 la 2.015 lei în 2023, în timp ce durata medie a sejurului a rămas constantă, situându-se la 4,7 nopți de cazare/sejur pentru Litoral.
Cele mai populare destinații de vacanță de pe Riviera Românească au fost Mamaia, Eforie Nord și Jupiter, care au reprezentat 58% din totalul vânzărilor pentru litoral.
Probleme cu managemenetul plajelor, din cauza Ministerului Mediului
În 2023, au fost probleme cu coordonarea defectuoasă a managementului plajelor de către Ministerul Mediului, spune sursa citată. Acesta lucru a avut un impact negativ asupra imaginii și rezultatelor noastre pentru 2023. „Continuăm să monitorizăm această problemă, în perspectiva licitațiilor și contractelor care trebuie derulate și încheiate în 2024”, se mai arată în comunicat.
După perioada de pandemie, turismul a început să se revigoreze, cu românii dornici de vacanțe. O proporție semnificativă a rezervărilor a fost realizată cu ajutorul voucherelor de vacanță, care au contribuit la extinderea gradului de ocupare și în lunile de extrasezon.
Cele mai multe excursii de o zi au fost de pe litoral spre Delta Dunării
Peste 40% din rezervările de vacanțe au fost achitate cu tichete de vacanță, majoritatea prin agențiile de turism. În același timp, am înregistrat o creștere de peste 35% pentru excursiile și tururile locale de grup (organizate prin agențiile de turism) pentru turiștii care au venit în vacanță pe Litoral. Cea mai solicitată a rămas Croaziera de o zi în Delta Dunării, dar s-a observat o diversificare interesantă a ofertei, ceea ce a atras interesul românilor și către Degustări de vinuri sau Tururi combinate de arheologie, istorie, gastronomie, evenimente și tradiții locale.
Turiștii străini ocolesc în continuare România
Corina Martin, Secretar General FPIOR : “În ciuda tuturor provocărilor, anul 2023 a fost unul de creştere. Turismul s-a apropiat de nivelurile de referinţă din 2019 iar pe unele segmente – precum balneo – a depăşit semnificativ acest reper.
Din păcate, atragerea de turiști straini- Incomingul se află în continuare sub nivelul dinainte de 2019 și sub potențialul uriaș pe care îl are România.
Pentru 2024 trebuie să înregistrăm o creştere pe acest segment – iar rolul OMD urilor de pe Litoral și al viitorului OMD Regional DOBROGEA tocmai acesta trebuie să fie, ca una dintre Top 3 priorități.
Participarea la Târgurile de turism naționale și internaționale, dublată de o campanie activă și solidă de comunicare și promovare prin mass-media si în mediul online vor determina cum va arăta, în cifre, bilanțul 2024 pe Litoral și Topul 3 de stațiuni preferate.
La nivel național, trebuie să înțelegem, la nivelul fiecărui OMD local (Constanta-Mamaia, Mamaia Nord, Mangalia și viitorul OMD Eforie – sperăm) că suntem în competiție deschisă – fiecare față de ceilalți și împreună față de destinațiile montane, balneare sau de city break.
La nivel de atragere de turiști străini, însă, trebuie să facem echipă. La Târgul de turism de la Berlin, sau la Londra, sau la Paris – nu știe nimeni unde și ce este Eforie sau Mangalia sau Mamaia.
OMD-urile, o mare promisiune
Astăzi, OMD Municipiul Tulcea a primit avizul de la Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului și îi felicit.
Lucrăm deja, în interiorul Consiliului Consultativ al Turismului, în grupul de lucru OMD – uri, împreună, alături de toate celelalte OMD uri din țară.
OMD regional Dobrogea trebuie însă să se constituie cat mai rapid – și să preia coagularea și armonizarea strategiilor de brand propriu și de promovare ale fiecărei sub-destinații/statiuni, în județele Constanța și Tulcea.
Aceasta este prioritatea nr.1 pentru 2024 – atât la nivelul autorităților locale și județene, cât și pentru patronatele locale de pe Litoral și din Delta Dunării.
Promovarea destinațiilor dobrogene trebuie să se facă printr-o Strategie care să integreze ce are particular fiecare stațiune/destinatie, dar să aducă o coerență și o foarte bună organizare a comunicării și a direcțiilor de promovare pe care le vom aborda, la nivel de Destinație regională semnificativă a României.
În jurul datei de 10 ianuarie vom organiza o întâlnire comună a tuturor OMD urilor active acum în Dobrogea – ne regrupăm și ne stabilim obiectivele și Strategia pentru 2024-2025 “